fredag 8. februar 2008

-Hva kan en blogg fortelle oss?







Ut ifra de bloggene vi kunne velge mellom, valgte jeg å se nærmere på disse tre:
-http://www.vgb.no/20075
-http://www.oslostil.com/
-http://www.vgb.no/341


Bloggen til Petter Solberg er etter min mening ikke en av de mest strukturerte, men derimot ganske rotete. Måten den er bygd opp på gir meg inntrykk av personlighet og viser hva han som person er interessert i. Selv om de innleggene som i denne bloggen står veldig om hverandre, blir det allikevel ikke kjedelig å lese. Alt som står har interessante "godbiter" som trekker min interesse. Jeg mener at dette er en bra blogg, men jeg skulle gjerne sett en litt tydeligere oppbygning og sammenheng mellom de ulike "sakene". Dette er mer en form for dagbok, enn noen formell opplysningsside!



"Gatemote i Oslo" er typsik relatert for jenter? Den tar for seg hvordan moteverdenen er her i hovedstaden, og viser hvordan mennesker kan finne på å kle seg til ulike tider. Da jeg først kom inn på bloggen, hadde jeg litt problemer med å finne frem videre. Måten den er satt sammen likte jeg svært godt, men jeg syns det godt kunne vært litt enklere å forstå hvor de ulike elementene lå i forhold til hovedsiden. Selve bloggen føler jeg forteller mye om hvordan mennesker idag påvirkes av for eksempel ukeblader eller motemagasiner. Den viser at ved å ta en tur ut i en av Oslo's shoppinggater, kan en lett finne igjen de samme klærne som nå er på moten, og dette spesielt når det gjelder de yngre. Mote er en stor del av vår hverdag, og jeg likte denne bloggen.


Når det gjelder jakt så er ikke det min store lidelse. Kanskje er det bare noe jeg mener, men jeg tror kanskje flere vil si seg enig i at jakt en ganske så spesiell hobby. Enten liker man det, eller ikke! "På Hjortefot" gav meg ingen personlige assosiasjoner, og jeg likte rett og slett ikke denne bloggen. Strukturen dens er derimot litt bedre, og det vises tydelig hva som er hovedtemaet. På sidene er det en oversikt over de ulike hjortejaktene, og øverst på siden blir det tydeliggjort hva som er nytt.


Til slutt vil jeg gjerne avslutte med å fortelle hva jeg mener er en god blogg;

-En god blogg skal være oppsiktsvekkende og helst inneholde noen bilder. Det gjør at det blir mer interessant for leseren. Andre ting som spiller en viktig rolle når en skal skrive blogg er at lengden på en sammenhengene tekst, uten bilder ikke er for lang. Da blir det for kjedelig, og det er stor sjanse for at leseren heller velger å gjøre noe annet istedet. Struktur er også en ting gode blogger har, og de bygger som oftest på titler litt utenom det vanlig. Dette gjør at i hvertfall jeg er nødt til å ta en nærmere titt, men husk: En blogg er ikke det samme som en roman! Den må være kortfattet og ha et godt innhold.


1 kommentar:

Ingunn sa...

Fint at du oppsummerer hva du syns er bra ved blogger. Dette er et godt innlegg.